Danskerne foretrækker burgere uden rødt kød
04-07-2023 12:43 (Opdateret 01-10-2024 07:52)MAX udgiver sin bæredygtighedsrapport for 2022. Klimapåvirkningen pr. omsat krone er fortsat faldende for niende år i træk, og andelen af emballage fremstillet af vedvarende materialer steg til 94 %. Målet om "hvert andet solgt måltid uden rødt kød" blev nået i Danmark, mens der i Sverige, Norge og Polen stadig mangler et par procentpoint.
MAX reducerer hele sin værdikædes klimapåvirkning, målt pr. omsat krone, for niende år i træk. Ifølge beregninger fra World Resources Institute, der kom i 2022, har MAX også, sammen med gæsternes menuvalg, reduceret madens CO₂-udledning med 30 % pr. 1.000 kcal mellem 2015 og 2021. Denne reduktion på 5 % om året for produktion af mad sker hurtigere end MAX’s egne mål om 4 % årligt, som anses for at være på linje med FN’s 1,5 graders målsætning fra Paris.
- En stor tak til vores gæster, der fortsat vælger gode burgere med lav klimapåvirkning og til alle vores medarbejdere på restauranterne, der tilbereder Sammen har I reduceret madens klimapåvirkning med 30 % pr. 1.000 kcal på 6 år. Jeg kender ikke til andre restaurantkæder i verden, der har lavet en hurtigere klimaomstilling, siger Kaj Török, der er bæredygtighedschef hos MAX Burgers.
Sidste år i april blev MAX’s kyllingemenu kraftigt fornyet, og det har bragt restaurantkæden tættere på sit mål om, at hvert andet måltid skal være noget andet end rødt kød. I Sverige var tallet 45 % i 2022, men i Danmark blev det til hele 51 %.
- Det var vores største investering i kylling nogensinde. Vi brugte meget tid på smag og konsistens og fandt til sidst en perfekt sprød panering og saftig kyllingefilet. I 2022 steg salget af kylling med 56 %, hvilket var bevis på, at vi virkelig er lykkedes med smagen, siger Jonas Mårtensson, der er køkkenchef hos MAX Burgers.
Med skiftet til nye emballager, som foregik løbende i 2022, og som fortsætter i 2023, stiger andelen af vedvarende materiale til hele 94 %. Til sammenligning var tallet i 2021 på 86 %. Sammen med de nye emballager har man givet designet et twist.
MAX bæredygtighedsår 2022 - kort fortalt:
- Andelen af salget af måltider uden rødt kød er fortsat med at vokse i 2022 til 45 % sammenlignet med 40 % i 2021.
- Ifølge World Resources Institute er udslippet fra produktionen af mad hos MAX faldet med 30 % pr. 1.000 kcal mellem 2015 og 2021. Klimapåvirkningen pr. omsat krone er fortsat med at falde for 9. år i træk. Samlet set øges udslippene, da MAX’s totale salg fortsætter med at stige, men de reduceres pr. solgt kalorie.
- Siden 2008 har MAX plantet cirka 3,4 millioner certificerede træer i troperne, som optager CO₂ fra atmosfæren, mens de vokser. Det svarer til et areal på omkring 10.000 fodboldbaner, og til at fjerne udledningen fra 450.000 fossildrevne biler et år.
- Andelen af sukkerfri læskedrikke fortsatte med at stige til 42 % (38 % i 2021).
- Samarbejdet med Samhall om rengøring og fremme af mangfoldighed på arbejdspladsen fortsætter.
- Siden 2006 er 7-10 % af MAX’s årlige nettooverskud blevet uddelt til at bekæmpe fattigdom, og i 2009 blev fonden Fair Distribution dannet. Der er indtil i dag afsat 377 millioner kroner før skat fra MAX til Fair Distribution-fonden.
- MAX i Polen ansatte 36 ukrainske flygtninge som en del af sit ansvarlighedsarbejde.
- I løbet af året er antallet af restauranter med ladestandere til elbiler steget til 35, og vores gæster opladede i alt 8,4 millioner kWh, hvilket svarer til 1.164 gange rundt om Jorden.
- MAX vandt titlen "Sveriges grønneste Varemærke" i sin branche for 13. år i træk.
- MAX vandt titlen "Sustainable Brand Index" i sin branche for 13. år i træk.