Det skal være let for vores gæster at vælge måltider med lav klimapåvirkning. Næsten 90% af vores emissioner i værdikæden kommer fra mad, vores hovedstrategi for at reducere vores samlede klimapåvirkning er at sikre, at vores burgere med lav klimapåvirkning smager mindst lige så godt som vores burgere med høj klimapåvirkning.
Måling af klimapåvirkning
Hvert år beregner vi udledningen af drivhusgasser i hele vores værdikæde fra landmandens jord til gæstens bord og endda gæsternes rejser til og fra restauranten (omfang 1, 2 og 3). Vi følger metoderne Greenhouse Gas Protocol og ISO 14067. Analysen er tredjepartsverificeret af EY. Den seneste klimaanalyse kan findes her.
Reducer klimapåvirkning
Vi har reduceret madens emissioner med 28% pr. 1.000 kilokalorier mellem 2015 og 2022 ifølge World Resource Institute. Dette er i overensstemmelse med FN's 1,5-graders mål.
Ti foranstaltninger, der har reduceret emissionerne i vores værdikæde
- Vi har branchens bredeste udvalg af velsmagende grønne burgere med lav klimapåvirkning
- For at gøre det let for vores gæster at vælge mad med lav klimapåvirkning introducerede vi i 2008 verdens første klimamærkede menu. Vi rapporterer klimaaftrykket for alt, og måltiderne, der er under et kilo kuldioxidækvivalenter (CO2e), markeres med det blå symbol "Lavt CO2e".
- Kun cirka 1% madspild i vores egne processer på restauranterne.
- Mad er fri for palmeolie.
- Grøn elektricitet: 100% vindkraft siden 2008 i Sverige, 2016 i Norge og 2021 i Danmark. 100% vedvarende energi i Polen siden 2020
- Brugt fritureolie sælges og omdannes til biobrændstof.
- Energibesparelsesprogrammer på restauranterne.
- Grønne firmabiler.
- Opladningsstationer til elbiler til vores gæster.
- Unødvendig emballage fases ud og en større andel af fornybart emballagemateriale bruges.